Tengok Tengok's Fan Box

Tengok Tengok on Facebook

Selasa, April 06, 2010

Anwar dakwa ada perisik Israel di Bukit Aman

2010/04/06

KUALA LUMPUR: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, hari ini mendakwa kononnya terdapat perisik Israel di ibu pejabat Polis Diraja Malaysia (PDRM) di Bukit Aman.

Anwar, dalam perbahasan di Dewan Rakyat, berkata beliau mempunyai dokumen bahawa perisik Israel mempunyai akses kepada maklumat strategik negara melalui syarikat Asiasoft (M) Sdn Bhd yang juga subkontraktor bagi projek menaik taraf sistem komunikasi dan teknologi PDRM.

Asiasoft adalah syarikat yang didaftarkan di Singapura dan berpangkalan di Tel Aviv, kata Anwar (PKR-Permatang Pauh) ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan (2009) 2010.

Beliau mendakwa kehadiran dua bekas pegawai tentera Israel dalam syarikat itu disedari oleh pegawai tertinggi PDRM dan juga Menteri Dalam Negeri ketika itu, Datuk Seri Syed Hamid Albar.

Katanya, Syed Hamid telah diberi taklimat berhubung perkara itu pada 23 November 2008 di bilik VIP Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Kenyataan Anwar menyebabkan Syed Hamid (BN-Kota Tinggi) yang turut hadir dalam persidangan hari ini bangun dan berkata Anwar membuat andaian dan fitnah kerana banyak fakta yang dikemukakannya tidak sahih.

"Yang Berhormat kata saya ada di situ (mesyuarat di Bilik VIP, KLIA), itu bohong. Jangan kelirukan Dewan ini," katanya.

Bercakap kepada pemberita di lobi Parlimen kemudian, Anwar berkata beliau akan menulis surat kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin, meminta supaya Mesyuarat Majlis Raja-raja campur tangan untuk membatalkan kontrak kerajaan dengan firma perunding Apco Worldwide yang beliau dakwa mempunyai kaitan dengan Israel. - Bernama

Sumber : Berita Harian Online 6/4/2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails