Tengok Tengok's Fan Box

Tengok Tengok on Facebook

Selasa, April 06, 2010

Perjuangan besar – PM

Najib Tun Razak (tengah) beramah mesra bersama peserta selepas merasmikan Forum Kepimpinan ASEAN Axiata ketujuh di Petaling Jaya, semalam. – BERNAMA



PUTRAJAYA 5 April – Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, usaha kerajaan melakukan transformasi besar terhadap ekonomi negara selama ini merupakan satu perjuangan yang amat besar ertinya.

Menurut Perdana Menteri, ini kerana kerajaan tidak mahu Malaysia terus ketinggalan atau terperangkap dalam negara berpendapatan pertengahan untuk selama-lamanya.

“Jadi, program transformasi tersebut amat penting bagi kita untuk melakukan perjalanan ini.

“Begitu juga dengan Program Transformasi Kerajaan (GTP) kerana ia menggambarkan hasrat kerajaan untuk memenuhi harapan dan jangkaan rakyat,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perhimpunan Bulanan Jabatan Perdana Menteri, di sini hari ini.

Turut hadir Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan.

Najib memberitahu, terdapat dua perkara yang berhubung kait kepada cabaran yang perlu ditangani oleh kerajaan masa kini.

Perkara pertama, kata beliau adalah bagaimana kerajaan hendak menguruskan bukan sahaja sebuah negara berbilang kaum, agama dan budaya tetapi yang semakin kritikal ialah menguruskan masyarakat yang pelbagai itu.

“Kalau dulu ia tidak menjadi suatu cabaran yang besar tetapi hari ini ia lebih diberikan perhatian oleh rakyat seperti soal pertukaran agama, kahwin-cerai, mati, isu kalimah Allah dan sebagainya.

“Ini merupakan cabaran amat besar yang perlu ditangani oleh kita dan saya sekadar menyebut perkara itu tetapi ia sentiasa dalam perhatian dan pertimbangan pihak kerajaan,” katanya.

Najib berkata, perkara kedua adalah bagaimana hendak menguruskan sebuah masyarakat yang semakin hari semakin canggih dari segi jangkaan dan harapan mereka.

“Jadi, isu-isunya adalah seperti macam mana kita nak menguruskan sikap keterbukaan itu termasuk menguruskan media baru dan sebagainya,” katanya.

Sumber : Utusan Malaysia Online 6/4/2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails